Kännykkäkielto Jämsässä kouluihin

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Kategoria:

Käynnissä oleva digitaalinen vallankumous on muuttanut arjessamme monia asioita, ja koulut eivät ole poikkeus tästä muutoksesta. Kännyköiden yleistyminen on tuonut mukanaan merkittäviä haasteita oppimisympäristöihin. Tämän vuoksi esitämme, että Jämsän kaupungin oppilaitoksissa ja päiväkodeissa kielletään kännykät ja vastaavat laitteet mm. älykellot muussa kuin kellokäytössä koulupäivän aikana. Vain opettajan kehotuksesta laitteita voisi käyttää.

Kännyköiden täyskielto kouluissa tuo hyötyjä oppimisen, sosiaaliseen hyvinvointiin ja terveellisiin elämäntapoihin. Oppilaitosten tulee ottaa huomioon muutos, joka voi parantaa oppimisympäristöä merkittävästi. Koulutuksen tulevaisuus on innovaatiossa, ja puhuttaessa lukuisten mahdollisuuksien maailmassa meidän on ensin huolehdittava itsestämme ja ympäristöstämme

Perustelut kännyköiden kiellolle

1. Keskittymiskyky ja oppiminen

Kännykät tarjoavat loputtomasti viihdettä ja sosiaalista vuorovaikutusta, mikä voi häiritä opiskelua ja keskittymistä luokkahuoneessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että opiskelijat, jotka käyttävät puhelimiaan luennon aikana, saavuttavat huonompia tuloksia kuin ne, jotka ovat keskittyneet pelkästään opettajaan. Siksi kännyköiden kieltäminen auttaisi opiskelijoita keskittymään paremmin opetettaviin asioihin.

2. Sosiaalinen paine ja kiusaaminen

Kännyköiden käyttö kouluissa voi lisätä sosiaalista painetta ja kiusaamista. Opiskelijat saattavat kokea tarvetta esittää itsensä tietyllä tavalla sosiaalisessa mediassa, mikä voi johtaa mielenterveysongelmiin. Kiellon avulla voisimme luoda turvallisemman ympäristön, jossa opiskelijat voivat keskittyä välittömään vuorovaikutukseen ilman digitaalista painetta.

3. Teknologian riippuvuus

Kännykät voivat aiheuttaa nuorilla teknologian riippuvuutta, mikä voi johtaa ongelmallisiin käyttäytymismalleihin. Valaistus ja jatkuva tiedonsyöttö voivat luoda vääristynyttä kuvaa todellisuudesta. Kännyköiden täyskielto auttaisi opiskelijoita kehittämään terveellisempiä elämäntapoja ja keskittymään henkilökohtaisiin suhteisiinsa ja vuorovaikutukseensa.

Tiedämme, että kritiikki kännyköiden täyskiellolle kouluissa perustuu usein siihen, että kännykät voivat olla myös hyödyllisiä oppimisen apuvälineitä ja tarjoavat nopean pääsyn tietoon. On kuitenkin huomattava, että tämä hyöty voidaan saavuttaa myös muilla välineillä, kuten tableteilla tai kannettavilla tietokoneilla, jotka voidaan rajoittaa opetuskäyttöön. Lisäksi opettajilla on mahdollisuus valvoa opiskelijoiden laitteiden käyttöä paremmin muilla välineillä. Samalla esitämme, että paljon yleistyneet älykellot oppilailla olisi asetettava pelkästään kellokäyttöön koulupäivän ajaksi.

Jämsässä, 10.9.2024

SDP:n valtuustoryhmä